De muzikale
speeltuin
Blog
Nieuw: Videocursus – De muzikale speeltuin
We naderen ons éénjarig jubileum! Na een ontzettend spetterend jaar hebben we vooral veel met het werkveld kunnen werken en zijn hier met iedereen in gesprek gegaan. Wat hier vooral uitkwam: De behoefte om sommige werkvormen rustig nog eens na te kunnen bekijken en...
Non-verbaal lesgeven: Fysiek laten voelen is het nieuwe uitleggen!
Ik geef graag delen van de les zonder te praten. Zeker met mijn vak muziek spreekt het lesmateriaal voor zichzelf. Ik merk het aan de groepsleerkrachten, studenten en collega’s om mij heen, maar betrap me er bij een studieloopbaan-les ook op: Wat praten we veel in onze lessen!
Improvisatie vermijden? Gebruik het als uitgangspunt van eigentijds muziekonderwijs!
Midden in een college muziekdidactiek op de pabo vertel ik de studenten dat we gaan improviseren. Met hoge wenkbrauwen en veel verbaal gesputter laten de studenten weten dat ze zich daar toch zeker niet goed genoeg voor vinden. 'Improviseren dat moet je vooral niet...
Spelend leren – Het kind in de zandbak
Spelend leren lijkt zo vanzelfsprekend. Bij jongere kinderen passen we de hele leeromgeving aan, maar vanaf groep 4 is ons onderwijs toch vaak erg top-down. Ook de muziekles vindt vaak plaats achter je tafel (en soms met een digibord). Dat kan ook anders! De vorm van...
‘En dan schrijf je het toch maar eens op papier’ – De muzikale speeltuin
'De muzikale speeltuin', het boek waar ik 1,5 jaar aan heb geschreven ligt opeens in je handen. Ik dacht bij mezelf: "Nooit gedacht dat ik mijn manier van werken op papier zou zetten." Don't get me wrong: Ik vind het weergaloos om te werken met groepen, mijn didactiek...